2015. augusztus 29., szombat

Szeptember elején

Imádom a szeptembert. Én mindig is szerettem iskolába járni, ezért az ősz kezdete nem töltött el szomorúsággal soha. Szerettem az új tankönyvek illatát, bekötni őket szép, színes papírba, ráírni a nevem és elhatározni, hogy idén tényleg nagyon szépen és lassan fogok írni, úgy, ahogy az a vadiúj könyveimhez, füzeteimhez illik. Ez utóbbit az első egy-két napig tudtam is általában tartani. :-)
Most már ugyan nem járok iskolába, de az ősz szerete és a valami újnak az ígérete, még mindig velem van ilyenkor. Nyári gyerek lévén a nyarat is imádom, de ahogy véget ér, nem múlik el valami, hanem kezdődik.



De a kezdetek mostanában amúgy is nagyon foglalkoztatnak. Hogyan kezdődhet egy jó történet? Mert a kezdet az nagyon fontos, megad egy alaphangulatot és ha még annál is jobb, akkor rögtön beszippantja az olvasót.
Anno a Szívritmuszavar így kezdődött: A legtöbb embernek, ha ideges, izzadni kezd a tenyere, vagy éppen az ásítás tör rá, esetleg a remegés. Ő ebben is kilógott a sorból.

Én így próbálkoztam. De nézzük, hogyan csinálták a mások.

Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek
A tábornok délelőtt sokáig elmaradt a présház pincéjében. Hajnalban ment ki a szőlőbe a vincellérrel, mert két hordó bora erjedni kezdett. Tizenegy elmúlt már, mikor végzett a palackozással, s hazaért. A nedves kövektől dohos tornácon, az oszlopok alatt vadásza állott, és levelet nyújtott át az érkező úrnak.

Bartis Attila: A nyugalom
Szombat délelőtt tizenegykor volt a temetés, bár jobb szerettem volna várni vele még legalább néhány napot, hátha megjön Eszter, de felárért sem vállalták tovább a fagyasztást, valami új szabályzatra hivatkozott a nő az irodában és kérdezte, hogy miért nem hamvasztatom el, az olcsóbb is, meg sokkal praktikusabb, akkor olyan időpontot választhatok, ami mindenkinek megfelel a családban, amire csak annyit mondtam, hogy nem égetem el az anyámat, inkább legyen szombaton, és kifizettem a háromnapi tárolást előre, amit számlázott, aztán beírta a szállítók könyvébe, hogy hétszáznégy-koporsós-szombat-Kerepesi, majd elém tett valamilyen papírokat és mutatta golyóstolall, hogy hol írjam alá.

Jack Kerouac: Úton
Nem sokkal azután ismerkedtem meg Deannel, hogy az asszonnyal különmentünk. Súlyos nyavalyából lábaltam kifele - nem is részletezem most. Keserves huzakodásainkank is köze lehetett hozzá, elég annyi, s hogy az érzésem az volt, hogy pusztul a világ. Dean Moriarty felbukkanásával új életem kezdődött.

Stephenie Meyer: Alkonyat
Sosem tűnödtem azn, hogyan fogok majd meghalni - bár az utóbbi hónapokban lett volna rá okom. Ám ha el is játszom a gondolattal, biztos nem így képzelem.

Szerb Antal: Utas és holdvilág
A vonaton még nem volt semmi baj. Velencében kezdődött, a sikátorokkal.

L.M. Montgomery: Anne otthonra talál
Msr. Rachel Lynde háza éppen ott állt, ahol az Avonleabe menő út egy égerfákkal és fuksziával szegélyezett völgybe ereszkedik le, amelyet a régi Cuthbert-birtok melleti erdőben erdő patak szelt át, erről pedig úgy hírlett, hogy jóllehet a forrásánál még zabolátlanul knyargott, és folyását sötét titkokat rejtő tavacskák és zuhatagok törték meg, a Lynde-völgybe érve lecsendesült és jó magaviseletűvé szelídült, hiszen még egy patak sem csoboghatott úgy el Mrs. Rachel küszöbe előtt, hogy illő tiszteletben ne tartsa a jó modort és az illemszabályokat.

Emili Bronte: Üvöltő szelek
Az imént tértem haza, földesuramat látogattam meg, egyetlen szomszédomat - mással nem kell bajlódnom. Ez aztán a gyönyörű vidék! Alig hiszem, hogy egész Angliában ehhez fogható zugra bukkanhattam volna, távol a társaság zajától. Az embergyűlölő paradicsoma, és Heathcliff úrban méltó páromra akadtam, hogy osztozzunk a remeteségben.

Borisz Paszternak: Zsivago doktor
Mentek és mentek és énekelték a Nyugodjék békében-t, és amikor megálltak, úgy tetszett, hogy a lábak, a lovak, a szélpatakok makacsul továbbéneklik. A járókelők félreálltak a menet útjából, számolgatták a koszorúkat, keresztet vetettek. Kíváncsiak nyomultak be a processzióba, kérdezgették:
- Kit temetnek?
- Zsivagót - felelték nekik.
- Aha. Akkor már már érthető.
- De nem a férfit. Az asszonyt.

Szabó Magda: Az őz
Hamarabb akartam jönni, de meg kellett várnom Gyuricát, és tudod, hogy ő mindig mindenhonnan elkésik. Azt mondta, kilencre jön, aztán tizenegy is elmúlt, mire láttam belépni a kapun. Gyuricáról mindenki azt hiszi, hogy népnevelő vagy folyóiratügynök, hiába van orvosi táska a kezében.Megállt az udvar közepén, hunyorgott, kereste a a 39-es számot, ahova hívtuk, az asszonyok bemenekültek előle a folyosóról, és becsukták az ajtót.

Jane Austen: Büszkeség és balítélet
Általánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség.

Helen Fielding: Bridget Jones naplója
Mit nem fogok? Heti tizennégynél több alkoholegységet inni. Dohányozni. Pénzt pazarolni: makarónigyúrókra, fagylaltgépekre és egyéb sohasem használt konyhai felszerelésekre, olvashatatlan szerzők polcón jól mutató könyveire, szexis alsóneműre, mert céltalan, lévén, hogy nincs fiúm.

Van, amelyik egyből a történet közepébe vág bele, van, amelyik a történet végére ugrik, s olyan is, amelyik egészen messziről, egy látszólag oda nem illő gondolattal indít. Ami viszont közös bennük, hogy az első néhány mondat minden esetben megadja a mű alaphangulatát. Hiszen, ha olvastátok ezeket a könyveket, akkor biztosan tudjátok ti is, hogyan folytatódik, pontosabban végződik majd a történet. És igen, már az első sorokban is ott van az írói ígéret az olvasónak, hogy mire számíthat a további lapokon.






Dolgozom egy kéziraton, ami jelen állapotában így kezdődik: Magára, az ütközésre nem emlékszem, csak arra, ahogy elkezdett leülni a por, és azzal együtt fokozatosan erősödött fel a körülöttem lévő sírás és a hörgés hangjai.

Vajon hogyan folytatódhat? :-)

1 megjegyzés:

  1. Érdekes kezdés, sok variáció eszembe jutott. :)
    Vagy egy család (vagy egy busz) karambolózott. A mesélő esetleg egy 20 (+/- néhány) év körüli lány, vagy 30 körüli nő. Lehetett sofőr is (család esetében az anya), de inkább utas.

    A baleset fenekestül felforgatja addigi életét, semmi nem úgy alakul, ahogy eltervezte. Ám ez az, ami miatt változtat az életén. Akár hajadon volt, akár szülő.

    Sok lehetőség van benne, ezerfelé ágazhat egy apró ötletszál, de felsorolni hosszú lenne. :)

    VálaszTörlés