http://kemesefanni.blogspot.hu/
http://helenasilence.blogspot.hu/
Egy mondat mind felett
Egy mondat mind felett, egy mondat kegyetlen… Ha nem is
ennyire sarkosan fogalmazva, de valóban így van: az első sor, az első néhány
mondat döntő jelentőségű egy regény vagy bármilyen történet szempontjából. Ezt
mondhatjuk mind az író, mind az olvasó szemszögéből is. Nézzük meg mindkettőt.
Én nem az első sor alapján választok könyvet olvasásra, ez
igaz, de el tudja venni a kedvemet vagy éppen meg tudja hozni. Ha leveszek a
boltban egy kötetet a polcról, elolvasom a hátulján a fülszöveget, megnézem a
borítót, találomra belelapozok. Ha egy ismerőstől kapok könyvet, akkor pedig
megkérem, mesélje el, miről szól tőmondatokban, hogy felkelti-e az
érdeklődésemet. Amikor viszont leülök egy forró, gőzölgő teával a kedvenc
fotelomba egy lusta, vasárnap délután, hogy akkor most egy jóízűt olvasok és az
első mondat agyonüti a kedvemet, akkor képes vagyok letenni és többet fel sem
venni azt a könyvet. Így vagyok a filmekkel is, adok húsz percet, ha nem fog
meg a történet, lekapcsolom a tévét.
Az író szempontjából nagyon fontos az első néhány mondat
vagy gondolat. Megadja az egész alapmű hangulatát. Ha ügyesen csináljuk, úgy
megragadjuk az olvasót, mintha egy hurokkal rátekerednénk a nyakára, majd
berántanánk a mi kis teremtett világunkba, hogy ha már akarna, se tudna
kimászni onnan. Ez a mi munkánk, ez a célunk. Nehéz megírni ezeket a
mondatokat, legalábbis nekem, mert én borzasztóan türelmetlen vagyok, és egyből
mesélném már a lényeget, a történet magvát, a konfliktust, de ugye kell ez a
felvezető szöveg, a hangulatteremtés, ahogyan a szeretkezés előtt az előjáték.
Anélkül nem az igazi, valljuk be.
Egyszer interjút készítettem egy mai magyar íróval, ő azt
mondta, úgy ír, hogyha tudja azt, hogy mi lesz a következő néhány mondat után
is, tehát előbbre látja a történetet egy vagy két leírt oldalnál is, akkor
abbahagyja az írást és másnap folytatja. Ezt nem értettem, ezért kértem, fejtse
ki. Szerinte az a jó történet írás, amikor a sztori úgy vezeti az írót az
orránál fogva, hogy még maga sem tudja, hova fog a végén kilyukadni. Én ebben
nem hiszek. Ha írok, már tudom a történet magvát, a szereplők konfliktusát, az
azt feloldó megoldást vagy csattanót. Ismerem a szereplőket is, tudom a nevüket
és hogy mi a céljuk, vagy hogy mit tennének egy adott pillanatban, hogyan
reagálnának bizonyos helyzetekben. De a többi az útközben, azaz írás közben
derül ki. Jön egy új tulajdonság, egy új gondolat vagy éppen kiszólás. Ám az
első mondattal ezt nem teheti meg az ember.
Mert az ember lánya, valahogy úgy, mint Chevy Chase a Fura
farmban, neki készül az írásnak, leül a csodaszép dolgozószobájában, süt a nap,
kortyolgatja a teáját, de az ihlet nem jön. Az a fránya első mondat nehezebben
születik meg, mint egy hét kilós baba. De azért csak toljuk. Nézzük a laptopot
(korábban üres lapot), kezünk lazán a billentyűzeten (korábban pennán) és
keressük a szavakat (dettó). Nehéz. Mert a regény közepén már csak fel kell
venni a fonalat, amit előző nap letettük, de itt ki kell választanunk, hogy
milyen fonallal szeretnénk dolgozni. És ez nagyon fontos.
Sokat olvasok, amióta pedig írok, egyre jobban figyelem azt
is, hogyan oldják meg ezt a nagy írók. Hiszen, van kitől tanulni, miért ne
tennénk? Azt figyeltem meg, hogy alapvetően néhány fajta regénykezdés van, ami
könnyen megragadható egy-két mondatban. Ezekből szemezgetek most nektek
néhányat. Lehet in medias res kezdés, egyből a közepébe, a lehető
legizgalmasabb részbe belevágni, ami biztosan megragadja az olvasó figyelmét.
Ez középiskolás emlékeimből idézve, főleg az eposzoknál volt ismert, de az
Alkonyat is így kezdődik például. Lehet a történet végével is kezdeni egy
regényt, például Szabó Magda Mondjátok meg Zsófikának című regényébe a mű
megoldása az első oldal a regényben, ennek ellenére nem zavarja össze az
olvasót és nem téríti el attól, hogy tovább olvasson, sőt! Lehet tájleírással
vagy jellemleírással is kezdeni, mint Az aranyemberben, ahol egy egész teljes
fejezeten át a Duna holtágairól és hajózhatóságáról kapunk egy földrajzi
betekintést, aminek egyébként szerintem nincs túl sok köze az amúgy zseniális
cselekményhez. Lehet kiszólni az olvasóhoz, ahogy azt a Lolitában tette a
szerző, így még jobban megragadni a figyelmet. Biztos vagyok benne, ezeken
kívül is van még nagyon sok, én most csak néhányat szerettem volna megmutatni.
S hogy én melyiket kedvelem? Az in medias res nagyon
szimpatikus, például Helena Silence Enigmája is úgy kezdődik, hogy egy lány
rosszul lesz a repülőtér mosdójában, az olvasó meg csak pislog, hogy micsoda?
Egy érintéstől? De tetszik a véget előrevetítő kiszólás is, például: ha tudtam
volna, hogy ez lesz az utolsó hét az életemből, talán máshogy döntök bizonyos
dolgokban. Tehát én mindenképpen amellett vagyok, hogy az első néhány mondattal
ragadjuk meg az olvasót. Ennek ellenére én a Szívritmuszavart nem így kezdtem,
hanem leírással (előjátékkal, ha jobban tetszik), de nem bántam meg, ide ez
illett a legjobban. Viszont biztos, hogy ezek közül az első mondatok közül, még
biztosan kipróbálok néhányat, és hogy milyen eredményre jutok majd, azt
természetesen megírom nektek később…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése